Головна




« Нажити багато грошей — хоробрість; зберегти їхмудрість; а вміло потратитимистецтво»
Бертольд Ауербах

Методичні рекомендації щодо викладання
курсу за вибором  «Фінансова грамотність»
 у 2015/2016 навчальному році

Куриш Н.К., завідувач НМЦ менеджменту
та координації діяльності РМК/ММК

Підвищення рівня фінансової грамотності необхідне як для забезпечення стабільності фінансового сектора, так і для інформування споживачів фінансових послуг та підвищення їхньої відповідальності. Тому в Україні запроваджується збалансована стратегія, яка поєднує між собою концепцію фінансової просвіти, розвиток необхідних навичок та захист прав споживачів фінансових послуг.
Для того, щоб навчити молоде покоління українців раціонально вибирати необхідні фінансові послуги, керувати власними фінансами та поводити себе відповідально у питаннях, які стосуються фінансів, в навчальних закладах України проводиться дослідно-експериментальна робота всеукраїнського рівня «Науково-методичні засади впровадження фінансової грамотності в навчально-виховний процес навчальних закладів», що проходить на виконання наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 19.07.2012 № 828 «Про проведення дослідницько-експериментальної роботи на базі загальноосвітніх навчальних закладів та вищих навчальних закладів  І-ІІ рівня акредитації України на 2012-2019 роки» та наказу Міністерства освіти і науки України від 17.06.2013 № 776 «Про розширення бази для проведення дослідно-експериментальної роботи «Науково-методичні засади впровадження фінансової грамотності у навчально-виховний процес навчальних закладів» на 2012-2019 роки».
Дослідно-експериментальна робота проводиться Міністерством освіти і науки України, Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, Університетом банківської справи НБУ. Національним банком України та за підтримки Програми розвитку фінансового сектора (USAID/FINREP-II).
Мета дослідно-експериментальної роботи –  навчити практичним аспектам використання фінансових інструментів, управління власними фінансами та відповідальної поведінки споживача фінансових послуг через впровадження в навчальних закладах курсу за вибором «Фінансова грамотність».
Відповідно основними завданнями є допомогти молодим громадянам України віком від 15 до 16 років розвинути комплекс навичок, необхідних для перетворення на обізнаного споживача фінансових послуг, а також надати їм необхідну підтримку для вироблення відповідальної лінії поведінки при запозиченні та заощадженні коштів.
Розвиток не тільки економічного мислення, а і фінансових компетентностей і культури  має забезпечити новий наскрізний курс за вибором «Фінансова грамотність», розроблений Університетом банківської справи НБУ для учнів 2-9 класів.
У старшій школі даний курс пропонується викладати у 10-х класах у межах варіативної складової змісту освіти. Навчальна програма даного курсу розрахована на повний академічний рік (2 семестри). Вона складається з 4 блоків: «Введення до власних фінансів», «Заощадження та інвестування», «Запозичення», «Страхування та власний бюджет» та розрахована на  35годин та 105 годин.
 Розроблено програмне та навчально-методичне забезпечення курсу за вибором «Фінансова грамотність» у старшій школі:
1. Наказ Міністерства освіти і науки України від 24.06.2014 № 750 «Про надання навчальній літературі грифів Міністерства освіти і науки України» згідно з яким, рукопису підручника з курсу «Фінансова грамотність» (колектив авторів за заг. ред. д. е. н. професора Смовженко Т.С.) надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України». 
         2. Наказ Міністерства освіти і науки України від 18.09.2014     № 1054 «Про надання навчальній літературі грифів Міністерства освіти і науки України» згідно з яким, рукописам програми з курсу «Фінансова грамотність» на 35 та 105 годин  (за заг. ред. д. е. н. професора Смовженко Т.С.) надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України».
3. Інтерактивний електронний посібник «Фінансова грамотність» отримав висновок» комісією з економіки Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України «Схвалено для в використання у ЗНЗ (Лист ІІТЗО від 28.03 2014 №14.1/12-Г-480).
Викладання даного курсу забезпечено  навчально-методичним комплектами  для старшої школи:
·          Фінансова грамотність: робочий зошит для учня / авт. кол. ; за ред. д- ра екон. наук, проф. Т. С. Смовженко. – К., 2014. – 120 с. («Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах»  лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України № 1.4/12-Г-30 від 08 лютого 2012 року);
·          Фінансова грамотність : навч.посібник для вчителя/авт.кол.; за ред. д-ра екон. наук, проф. Т. С. Смовженко. –  Вид 2-ге, випр. І доп. – К., 2013. – 435 с.(Схвалено комісією з економіки Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, лютий 2012 року).
З метою виховання фінансово грамотних громадян пропонується вивчення курсу за вибором «Фінансова грамотність» у початковій школі за програмами  на 17 годин авторів: Рябової О.Б., Криховець-Хом’як Л.Я, Чарторинської Л.І. за загальною редакцією доктора економічних наук, проф. Т.С. Смовженко, які рекомендовано Міністерством освіти і науки України:
·                   «Фінансова абетка» для учнів 2 класу (лист МОН від 20.05.2015 № 1/11-7119);
·                   «Фінансова арифметика» для учнів 3 класу (лист МОН від 20.05.2015 № 1/11-7118);
·                   «Фінансова поведінка» для учнів 3 класу (лист МОН від 20.05.2015 № 1/11-7117);
Програми включено до Збірника варіативних навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016 н.р.
Викладання даного курсу в основній школі пропонується за програмами розрахованими на 17 годин (та 35 годин) та схваленими для використання у загальноосвітніх навчальних закладах комісією з економіки Науково-методичної ради з питань освіти МОН України і підготовленими авторами: Ткаченко О. В., Довгань А. І., Часнікова О. В., Рябова О. Б., Лапішко З. Я. та ін.  за загальною редакцією  доктора економічних наук професора  Смовженко Т. С.:
·       «Родинні фінанси» для учнів  5 класу (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 29.05.2015 №  14.1/12-Г-328).
·       «Фінансово-грамотний споживач» для учнів  6 класу (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 29.05.2015 №  14.1/12-Г-329).
·       «Фінансова культура» для учнів  7 класу (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 29.05.2015 №  14.1/12-Г-330).
·       «Прикладні фінанси» для учнів  8 класу (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 29.05.2015 №  14.1/12-Г-331).
·       «Економіка & фінанси» для учнів  9 класу (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 29.05.2015 №  14.1/12-Г-332).
З метою виявлення та активізації виховного потенціалу сім’ї у формуванні ключових життєвих компетентностей дітей, зокрема фінансових, економічного способу мислення, споживчої культури дітей як чинника економічного виховання, підвищення економічної свідомості батьків та їх фінансової грамотності, організації спільної взаємодії сім’ї, навчального закладу, громади, фінансових установ  та для популяризації фінансової просвіти розроблено програму курсу для батьків «Відкриті родинні студії. Фінансова Мудрість родинної педагогіки»(Схвалено  Науково-методичною радою з питань освіти МОН України 24 червня 2015 року). Програма включає чотири розділи:
Розділ I. Наша сімя;
Розділ II. Ми та інші люди;
Розділ  III. Ми – громадяни. Установи держави;
Розділ IV. Ми - споживачі
Розділ V. Наші перемоги.
Впровадження даного курсу дає можливість :
-       підвищити рівень економічної та фінансової грамотності родин;
-       досягти успіхів у фінансовій сфері;
-       проявити суспільно-активну громадянську позицію батьків;
-       вміло координувати процес входження дитини в фінансову сферу суспільства;
-       здійснювати  психолого-педагогічний супровід  батьками економічної соціалізації дітей у родинному колі через власний приклад розумного ставлення до матеріальних цінностей та  свідомої споживчої культури;
-       формувати основи економічного мислення, розвивати економічно важливі якості особистості  подолання негативних якостей, які можуть мати місце в економічній діяльності;
-       виховувати культуру споживання, уміння узгоджувати потреби з економічними можливостями їх задоволення;
-       виховувати економічно усвідомлене ставлення до праці та результатів праці.
Перелік навчально-методичного забезпечення, яке може використовуватись під час вивчення курсу за вибором «Фінансова грамотність» постійно оновлюється,  друкується в щорічному інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України та розміщених на офіційних веб-сайтах: Міністерства освіти і науки  www.mon.gov.ua, Інституту інноваційних технологій та змісту освіти: www.iitzo. gov.ua, Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області www.ippobuk.cv.ua
 Суттєву допомогу для підвищення свого фахового рівня та у підготовці до уроків з «Фінансової грамотності» вчителям надають журнали: «Географія та економіка в рідній школі» та «Економіка в школах України».






Дізнайтеся свій рівень 


фінансової грамотності?.....


Невеликий тест на фінансову грамотність

Пропонуємо вам пройти невеликий і простий тест, який допоможе оцінити наскільки вас можна вважати фінансово грамотною людиною.

На вашому рахунку є 10 000 гривень. Ви користуєтеся програмою з капіталізацією, яка дає вам 10% в рік. Скільки буде лежати на вашому рахунку вже через 5 років, якщо ви не будете знімати з нього гроші, а отримані відсотки будуть приєднуватися щороку до суми рахунку:
А) більше ніж 15 000 гривень;
Б) всього 15 000 гривень;
В) менше ніж 15 000 гривень;
Г) без поняття;
Д) не можу підрахувати.

Ставка по вашій інвестиційній програмі становить 10% річних. Рівень інфляції в країні дорівнює 12% протягом року. Чи зміниться купівельна здатність інвестованих в програму грошей через 12 місяців?
А) збільшитися;
Б) залишиться на тому ж рівні;
В) зменшитися;
Г) без поняття;
Д) не можу підрахувати.

Середня дохідність вашого портфеля інвестицій становить 10% річних. Якою має бути загальна сума вашого капіталу, щоб щомісяця отримувати у вигляді пасивного доходу 5 000 гривень, а сума капіталу при цьому не зменшувалася?
А) 50 000 гривень;
Б) 500 000 гривень;
В) 600000 гривень;
Г) без поняття;
Д) не можу підрахувати.

Якщо ви відповіли 1-А; 2-В; 3-В, то, як мінімум, базовими поняттями ви володієте. Якщо ви відповіли неправильно, то вам варто серйозно зайнятися питанням підвищення рівня фінансової грамотності. Інакше завжди знайдуться ті, які захочуть зловжити вашою неписьменністю і таких прикладів, на жаль, дуже багато. З іншого боку, не володіючи основними фінансовими навичками, ви можете взагалі забути про такі поняття як «активи, що приносять пасивний дохід», «фінансова стабільність вашої родини», «впевненість у завтрашньому дні». Як ви розумієте, вся радянська система освіти була спрямована на те, щоб люди працювали на благо батьківщини і власників підприємств, але ніяк не на благо своєї родини.










Комментариев нет:

Отправить комментарий